De Compliance Checker: ontwikkeld vanaf de experttafel


Om de community op Schiphol vooruit te helpen, werkt Cargonaut voortdurend aan nieuwe, slimme ontwikkelingen en diensten. Dat doen we vooral samen. We zijn daarom regelmatig in gesprek met de overheid, Schiphol en natuurlijk onze partners en klanten. Daaruit kwam naar voren dat we gegevens het liefst bij de bron willen checken. Zo is alles wat naar Schiphol komt gekoppeld aan de juiste data. Op basis van deze vraag wordt nu de Compliance Checker ontwikkeld; een community-service begonnen vanuit het Smart Cargo Mainport Programma.

We komen regelmatig samen met partijen uit de community aan wat wij noemen ‘de Compliance experttafel’. Momenteel doen KLM, WFS, Rhenus, VCK Logistics, Cyberfreight en Agility hieraan mee. Wij initiëren en faciliteren deze sessies en zorgen ervoor dat afgesproken functionaliteiten in de Compliance Checker terecht komen.

Eric Aarsen, managing director van VCK Logistics Airfreight, vertelt enthousiast over zijn deelname. “Ik wil gewoon graag dat dit soort initiatieven er komen. Er zijn nou eenmaal bedrijven nodig die de kar trekken. Net als bij de voetbalclub. Daar heb je ook altijd een groepje mensen dat het voortouw neemt. Nou, dat is in het bedrijfsleven niet anders. Wij vinden het gewoon belangrijk, dus steken we er energie in.”

Hoe werkt dat aan de experttafel?

“We komen regelmatig samen met Cargonaut en de marktpartijen en bepalen wat er allemaal in de Compliance Checker komt. Dus het is een combinatie van onze praktijkexpertise en de IT- en data-expertise van Cargonaut. Daar komt echt wel iets moois uit. En het belang van compliancy is voor iedereen even groot. Het speelt echt. Ik merk ook bij klanten, als ik erover vertel, dat ze heel enthousiast worden over wat we aan het doen zijn. Het aanbod gaat ook de vraag creëren. Want ik ben ervan overtuigd dat onze klanten de Compliance Checker een pre gaan vinden.”

“De Compliance Checker is simpelweg service en ontzorging. Nu moeten de medewerkers van expediteurs ervoor zorgen dat ze op de hoogte zijn van al die regels en informatie rondom vracht. Fouten maken of iets vergeten, het is zo gebeurt. Daar wil je dan liever van tevoren achter komen. In de Compliance Checker zijn alle regels up-to-date en actueel. En je kunt de controles die de afhandelaar doet naar voren halen. Alles wordt een stuk efficiënter; goederen zijn sneller ready-for-carriage.”

Hoe zorgen jullie er dan voor dat de Compliance Checker up-to-date blijft?

“Daar haken we externe partijen voor aan. In dit geval Be Informed, dat samenwerkt met Cargonaut om geautomatiseerd relevante regels toe te passen op specifieke situaties. En het verzekert dat alle benodigde controles worden uitgevoerd. Bovendien rollen er automatisch rapporten uit als bewijs voor inspecties. Elke organisatie kan ook nog eigen regels toevoegen om de tool te individualiseren. Ik kan me ook voorstellen dat we in de toekomst koppelingen maken met instanties die over verschillende soorten regelgeving gaan en de Compliance Checker op die manier up-to-date houden.”

“Vergeet ook de experttafels niet. Aan de eerste experttafels bespraken we de grote lijnen. Nu komen er experttafels op specifieke onderdelen. Zo zet ik mijn applicatiebeheerder aan de tafel voor integratie van verschillende systemen, mijn exportmanager komt aan de tafel die gaat over sanctionering en landenregels. Branchegenoten en kennishouders zorgen er samen voor dat de juiste informatie tijdig met elkaar gedeeld wordt en beschikbaar komt in de Compliance Checker.”

Waarom doen jullie mee aan de experttafel?

“Deze rol past bij ons. VCK is een van de oudste expediteurs op Schiphol, maar we denken jong. We willen vooruit! En dat heeft tegenwoordig heel veel te maken met het delen van data. En ik geloof heel erg in data-ontwikkeling in onze branche. Dat gaat niet heel snel, maar het moet wel gebeuren om als Amsterdam Schiphol Airport een toppositie te behouden in Europa. Daar hebben wij als lokale speler belang bij, dus steken we er tijd en energie in. Ook voor de community. Wij zijn er halverwege 2018 mee begonnen. Richard van Det (Cargonaut) heeft heel erg zijn best gedaan om deze business-case van de grond te krijgen. Alle lof daarvoor. En het lijkt erop dat het snel tot iets concreets gaat leiden. De prognose is nu dat in Q3 van 2019 eerste versie van de Compliance Checker live gaat.”