Brexit in de luchtvracht

Wat betekent Brexit voor de luchtvracht en de Schiphol Information Exchange?


Het Verenigd Koninkrijk stapt, volgens de laatste berichten, per 31 oktober uit de Europese Unie. De Brexit wordt daarmee een feit. Maar wat betekent dit extra voor verplichtingen in het bedrijfsleven en de luchtvracht?.

Douaneverplichtingen

Door de komst van douaneformaliteiten ontstaat er een ketenafhankelijkheid en -verantwoordelijkheid. Inkomende en uitgaande goederen komen onder douanetoezicht en mogen niet worden weggevoerd indien:
• er geen summiere en nadere aangifte is gedaan;
• de goederen niet op de plaats van binnenkomen en uitgaan (de haven) zijn aangebracht bij de Douane;
• de Douane de mogelijkheid heeft gehad een controle aan te zeggen.

Brexit voor de luchtvracht

Voor de luchtvracht betekent dit dat voor alle goederenvervoer van en naar het Verenigd Koninkrijk alle (douane) procedures en meldingen gedaan moeten worden zoals dat ook voor andere NON-EU landen van toepassing is. Hetzelfde geldt voor keuringsplichtige goederen.

Status verandering in de Schiphol Information Exchange
Op 31 oktober 23.59 uur zullen wij de status van het Verenigd Koninkrijk (countrycode GB) veranderen in NON-EU. Op basis van de aanwezige data in de Schiphol Information Exchange zullen ook de geautomatiseerde processen uitgevoerd worden zoals bij NON-EU. Mocht je hierover vragen, neem dan gerust contact met ons op.

Intensieve samenwerking tussen servicedesken

Omdat veel bedrijven voor de eerste keer te maken gaan krijgen met douane formaliteiten en met de elektronische berichten die daar bij horen, houden we er rekening mee dat in de periode voor 31 oktober, op 31 oktober zelf en de periode daarna, veel vragen aan help- en servicedesks zullen worden gesteld. Om deze reden werken wij gedurende een korte periode intensief samen met help- en servicedesks van Portbase, Logius, de Nationale Helpdesk Douane en de DouaneTelefoon. Deze periode start twee weken voor de Brexit datum en eindigt uiterlijk twee weken na de Bexit datum, of zoveel eerder of later als de actuele situatie daarom vraagt.

Welke helpdesk voor welke vragen

Heb je een vraag? In onderstaande overzicht zie je met welke vraag je bij welke servicedesk terecht kunt.

  1. Portbase:
    • Vragen van (maritieme) klanten en vragen van klanten over de modules die ondersteuning bieden aan de logistieke processen van de ferry maatschappijen (terminal terreinen / boeken van vracht)
  2. Cargonaut:
    • vragen van (luchtvaart) klanten, zoals luchtvaartmaatschappijen en afhandelaren
  3. Logius:
    • Vragen van klanten over Digipoort over bijvoorbeeld het aansluiten, over het berichtenverkeer
  4. DouaneTelefoon:
    • Algemene vragen van klanten die geen vergunning hebben
    • vragen van bekende klanten over bestaande vergunningen worden behandeld door de Bedrijven Contact Punten
  5. Nationale Helpdesk Douane:
    • Vragen over de technische werking van de douane systemen
    • Vragen over niet aanvaarde aangiften en foutmeldingen
    • Vragen over het toepassen van noodprocedures
    • Vragen over registratie elektronisch berichtenverkeer